Wie de afgelopen maanden een afstands- en/of adoptiedossier kwam inzien bij het Nationaal Archief, kreeg daarbij een enquêteformulier uitgereikt. Wij willen graag weten hoe mensen hun bezoek aan de studiezaal én de inzage in de afstands- en/of adoptiedossiers ervaren. Via de enquête hopen we hiervan een beter beeld te krijgen, zodat we onze dienstverlening kunnen verbeteren.

Ingevulde formulieren

Van de uitgereikte formulieren kregen we bijna de helft ingevuld terug. Een mooi resultaat, waarvoor we alle respondenten hartelijk willen danken! Hieronder delen we graag de eerste conclusies. Tevredenheid In het enquêteformulier hebben we bezoekers gevraagd om aan te geven hoe tevreden ze zijn over hun contact met en hun bezoek aan het Nationaal Archief. Respondenten konden kiezen uit verschillende antwoorden, variërend van ‘zeer tevreden’ tot ‘zeer ontevreden’. Over het algemeen zijn de reacties erg positief. Zo is 85% van de respondenten tevreden tot zeer tevreden over hun contact met het Nationaal Archief. Ook het bezoek zelf wordt positief beoordeeld: 82% van de respondenten geeft aan hierover ‘tevreden’ tot ‘zeer tevreden’ te zijn. Over de inzage in de dossiers zijn de meningen het meest verdeeld: 60% van de respondenten is tevreden tot zeer tevreden, 34% is neutraal en 6% is ontevreden tot zeer ontevreden.

Uiteenlopende meningen

Het enquêteformulier biedt ook ruimte voor feedback. Uit de antwoorden blijkt dat de meningen van bezoekers nogal uiteen kunnen lopen. Zo geeft een deel van de respondenten aan het complete afstands- en/of adoptiedossier te willen inzien, waarin geen informatie is afgeschermd. Andere respondenten geven daarentegen aan dat ze het niet prettig vinden om informatie over een (adoptie-) broer/zus in het dossier te kunnen lezen. Ook over de studiezaal zijn de meningen verdeeld. De meeste respondenten waarderen de rust, terwijl sommige bezoekers de ruimte juist als kil of te formeel ervaren. Ten slotte roept ook de aanwezigheid van de toezichthouders verdeelde reacties op. Sommige respondenten voelen zich bekeken, terwijl anderen juist het gevoel hebben dat hun privacy op deze manier gewaarborgd wordt.

Kopieën

Over één ding zijn de respondenten het eens: het moet mogelijk zijn om kopieën van de dossiers te krijgen. Dit signaal is ook al eerder afgegeven in andere bijeenkomsten. We zijn ons zeer bewust van het belang hiervan. In het bericht over kopieën in deze nieuwsbrief gaan we hier verder op in.

Conclusie

De feedback uit de enquêtes zullen we gebruiken om onze dienstverlening verder te verbeteren. Maar we weten ook dat we nooit iedereen tegemoet kunnen komen. Het Nationaal Archief is gebonden aan bestaande wetgeving en jurisprudentie, die niet altijd aansluit op de wensen van de doelgroep. Daarnaast kunnen de meningen over bepaalde zaken uiteenlopen: wat voor de een positief is, kan de ander juist een belemmering vinden, en andersom. Het is een uitdaging om de ervaring voor iedereen zo positief mogelijk te maken. Hier blijven we aan werken.

Lees meer over kopieën afstands- en/of adoptiedossiers, (Delen van) dossiers Raad voor de Kinderbescherming niet overgebracht en Advies landsadvocaat over inzage afstands- en/of adoptiedossiers in de nieuwsbrief van Nationaal Archief.